Ontroerend mooi

Stabat mater van Pergolesi in Bussloo

Zaterdagavond 23 maart waren de zussen Renske en Boukje van Gelder samen met accordeoniste Ilse de Kok te horen in de Sint Martinuskerk te Bussloo.
Het concert begon met een verrassing als opwarming: een lied van Hildegard von Bingen. Prachtig gezongen door de zusters en summier begeleid door Ilse. Daarna het programma met een duet van Händel en twee sonates van Scarlatti solo op accordeon.
Het hoofdonderdeel van het programma was toch het Stabat Mater van Pergolesi. Dit twaalfdelig werk beschrijft in de muziek de smart die Maria doorstaat terwijl ze haar zoon Jezus aan het kruis ziet hangen en sterven. Renske en Boukje wisten de vocale partijen op een ontroerende manier te vertolken en de diepbedroefde smart in hun stemmen te laten doorklinken. Daarbij goed begeleid door Ilse, die zelf het arrangement voor accordeon had geschreven.
De vele toehoorders in de goed gevulde kerk hadden na afloop dan ook een staande ovatie over voor deze drie jonge musici.

Vergelijkbare berichten