Kimball vleugel

Sinds de zomer van 2023 beschikt de Sint Martinuskerk over een Kimball kleine vleugel, bouwjaar 1978 en bijbehorende kruk.

Het is een geschenk van iemand die de kerk een warm hart toedraagt en het een uitstekende plaats vindt voor de vleugel waarop zijn moeder zo graag speelde.

Uiteraard is de stichting hier zeer blij mee. Het vergroot de mogelijkheid meer variatie in haar concertkeuze te maken. Als dank aan de schenker en ter ere van wijlen zijn moeder hebben we in januari 2023 een piano estafette georganiseerd.

Kimball

Begonnen als een Amerikaanse pianodealer in Chicago richtte in 1857 William Wallace Kimball (1828–1904) de W.W. Kimball & Company op. In 1887 begon Kimball met de bouw van een vijf verdiepingen tellende fabriek voor het maken van zijn eigen piano’s, en na het inhuren van veteranen uit de Steinway & Sons en C. Bechstein Pianofortefabriek, verbeterde de pianolijn. Tegen 1893 stond Kimball bekend om zijn hoge kwaliteit, efficiëntie bij de productie en agressieve verkooppraktijken met behulp van 35-40 handelsreizigers om steden en afgelegen gebieden te bestrijken.

In 1959 kocht Jasper, Inc. de WW Kimball Company als een volledige dochteronderneming. Jasper verhuisde zijn Kimball-pianoproductie in 1961 naar West Baden Springs; ongeveer 26 mijl (42 km) ten noordoosten van de stad Jasper. In 1966 kocht Jasper de prestigieuze Oostenrijkse pianobouwer Bösendorfer.
In 1969 was Kimball teruggekeerd naar zijn vroegere positie als ‘s werelds grootste pianomaker. In de jaren zestig en zeventig werden op een gemiddelde dag 250 piano’s vanuit de fabriek verzonden. Vleugels van Kimball in Indiana varieerden van compacte 135 cm modellen (zoals de onze) tot grotere 201 cm modellen.

In 1984 verscheepte en leende Kimball 84 babyvleugels aan het Olympisch organisatiecomité van Los Angeles voor gebruik tijdens de Olympische openingsceremonie van 1984 in Los Angeles waarin, tijdens een sectie gewijd aan de Hollywood-musical met George Gershwins “Rhapsody in Blue” als hoofdthema, de 84 babyvleugels werden uitgerold onder de bogen van het L.A. Memorial Coliseum.
Vanwege een wereldwijde afname van piano aankopen in de jaren tachtig en negentig, werd de piano productie in februari 1996 stopgezet. De laatste Kimball-vleugel, ondertekend door elke werknemer en bedrijfsleider, is te zien in de showroom van Kimball in Jasper, Indiana in de VS.

Onze Kimball vleugel is gereviseerd door en in onderhoud bij Van Oldeniel Piano’s