Markant vriendelijk en lyrisch concert

Zaterdagavond 8 juni speelde het Ensemble Septiem in de Sint-Martinuskerk te Bussloo.

In dit laatste concert van het voorjaar konden we genieten van een klassiek septet van Aartshertog Rudolf van Oostenrijk, een moderner septet van Pamela Harrison en het Contrabajissimo van Astor Piazolla.
De volle klank van dit zevenkoppige ensemble, bestaande uit viool, altviool, cello, contrabas, hoorn, fagot en klarinet, klonk goed door tot de achterste rijen van de kerk.

Na de vriendelijke stijl van het aan Beethoven opgedragen septet van de Aartshertog kregen we na de pauze een hele andere sfeer.
De Engelse componiste Harrison heeft veel stukken geschreven die maar zelden worden uitgevoerd. Ensemble Septime vond dit septet en speelde deze Frans aandoende muziek op een weergaloze wijze. Markant, dan weer fragiel, ragfijne akkoorden, die aan Delius deden denken, afgewisseld met melancholische melodieën of wulpse lijnen. Jammer dat er niet meer van deze componiste wordt gespeeld.
De zeven musici besloten het concert met een tango van Piazolla in een arrangement van bassist Marcel Snijders. Hij vond namelijk dat de contrabas bij de andere stukken te weinig solistisch aan bod kwam. Met de contrabas nu in de hoofdrol ontvouwde zich een lyrische melodie die, bij gebrek aan een bandoneon, door de andere instrumenten werden begeleid.

Na afloop kreeg het ensemble een welverdiend lang applaus.

Dit was het laatste concert van het voorjaar en we kunnen terugkijken op een mooi seizoen met voldoende belangstelling en interessante programma’s.

Op onze website staat echter al het nieuwe interessante programma voor het najaar.

Vergelijkbare berichten