Boekpresentatie geslaagd

Met zo’n veertig belangstellenden en genodigden vond zondag 19 november de boekpresentatie plaats van het boek ‘Dagboek van een pastoor – Het ontstaan van het Sint Martinuskerkje in Bussloo 1818’ geschreven door Milly Westerhuis-Duvoort.

Na het orgelspel van Heleen Nieuwenhuis, op het monumentale Naber-orgel, nam de schrijfster het woord. In haar presentatie vertelde Milly Westerhuis-Duvoort welke moeite ze had gedaan om het dagboek te transcriberen (d.w.z. in leesbare taal om te zetten), het gebruikte Latijn te laten vertalen en verder onderzoek te doen naar dingen die uit het dagboek naar voren kwamen.
Zo kwam ze erachter via het ministerie van Veerkeer & Waterstaat dat het kerkje in Bussloo, ondanks overgeleverde beweringen, géén Waterstaatkerkje is, d.w.z. dat de bouwplannen destijds door het ministerie moesten zijn goed gekeurd.
Het boek, waarin pastoor Berk alle gebeurtenissen nauwkeurig bijhield, geeft een helder beeld van wat er in en om het kerkje in de buurtschap Bussloo gebeurde.
Zo kwam ook het verdwenen altaarstuk van Sint-Maarten en de bedelaar ter sprake die teruggevonden is in de kerk van Groenlo. En de verschillende Broederschappen die er waren.

Na haar presentatie overhandigde de schrijfster het eerste boek aan emeritus pastor Hein de Jong, de laatste pastor van de Sint Martinuskerk in Bussloo voordat het aan de eredienst werd onttrokken in 2018.

Hierna vertelde Harry Lokin zijn betrokkenheid bij de kerk aan de hand van zijn familiegeschiedenis. Zijn opa was vaste organist op het monumentale Naber-orgel voor 40 jaar. Veel nazaten, bekenden en buren waren trouwens aanwezig zodat zijn foto’s en verhalen voor veel herkenning zorgden.

Na zijn presentatie kwam Harry Lokin met een verrassing: Hij overhandigde aan de verblufte voorzitter, Eva Szekeres, een donatie van 2000 euro voor de Stichting Sint Martinuskerk.
Vervolgens had hij een mooie bos bloemen voor Milly Westerhuis die ook van de stichting een tweede bos bloemen kreeg.

Na afloop konden alle aanwezigen het boek kopen tegen een reductieprijs en onder genot van een drankje en hapjes napraten over het boek, de kerk en de band die nog steeds onderling aanwezig is.

Het boek is verkrijgbaar in boekhandel Oonk in Twello en tijdens Open Monumentendag in september.