Indrukwekkende monumentendag St. Martinuskerk Bussloo

Afgelopen zaterdag was de Sint Martinuskerk te Bussloo en de aangrenzende begraafplaats open in het kader van Monumentendag. In de kerk, met het schitterende Barokaltaar, was de hele dag een doorlopend programma van ambachtelijke vaardigheid en culturele traditie te beleven: het prachtige Naberorgel werd bespeeld door organiste Heleen Nieuwenhuis,. ‘s Middags trad het koor Cappella Calluna uit Apeldoorn op met een gevarieerd repertoire Renaissance via Telemann en Mozart naar de 20-ste eeuw. Het bedrijf Hekkers & Spijker toonde hun restauratiewerkzaamheden en verder waren er foto’s van kerkgebruik in het verleden tentoongesteld waaronder de monstrans geschonken door de opdrachtgever van de kerk; Baron van Wijnbergen.

Hieronder enkele reacties die we mochten ontvangen:

“Zaterdag was het monumentendag en ben ik met m’n kleindochter van 8 bij onze kerk geweest. Je bent je op dat moment echt bewust van de monumentale sfeer die bepalend is voor ons dorp op deze prachtige nazomerdag. Petje af voor de stichting van de kerk die de culturele schoonheid zo prachtig in beeld heeft gebracht. De nieuwe generatie, maar vooral ook de nieuwkomers in ons dorp die langs kwamen om te kijken waren onder de indruk. Wat zou het mooi zijn als we met z’n allen deze unieke sfeer van het dorp in stand kunnen houden. Anders zijn we alleen een verzameling huizen. De kerk met het kerkhof maken in mijn ogen echt het verschil. Dat besef kwam binnen en wilde ik toch even kwijt.

Anne-Mieke”

“Bezoekers zijn vooral heel erg verrast als ze de kerk binnenkomen , waar ze al jaren langs rijden maar geen idee van de binnenkant hadden! De wethouder die in de Gemeente Voorst monumenten in zijn portefeuille heeft, zag kerk en kerkhof voor het eerst en wilde zich blijkbaar zelf overtuigen na hetgeen hij weleens gehoord had! Hij weet nu welk monument in Bussloo staat en waarvoor hij zich kan inzetten. Een 95-jarige dame, voor wie in Bussloo vele herinneringen liggen, kwam op haar scootmobiel vanuit Twello naar ons toe! Kortom , veel goede gesprekken met zeer geïnteresseerde bezoekers mogen voeren! Bussloo staat niet alleen door de grote plas maar ook door haar baken St. Martinus op de kaart, bron van de geschiedenis van Bussloo!

Eva”.

Wil je meer weten wat de stichting dit najaar organiseert? Kijk dan gauw op de website of volg deze FB-pagina. (foto’s Anne-Mieke)