Stabat Mater van Pergolesi

zaterdag 23 maart 20:00 uur - 21:00 uur

Dit concert is een bijzondere samenwerking tussen twee zussen, Renske en Boukje van Gelder, die al van kinds af aan samen zingen. Zij brengen het Stabat Mater van Giovanni Baptista Pergolesi.
Dit fameuze Stabat Mater van Pergolesi, geschreven voor goede vrijdag, is niet alleen, naast Bach’s Mattheus passie, een veel gehoord paasoratorium, maar zeker ook het bekendste en mooiste Stabat Mater aller tijden. Deze versie voor twee vrouwenstemmen en accordeon is geheel trouw aan het origineel en slaagt er ook steeds weer in tot tranen toe te ontroeren.

Een verstillende muzikale tocht met de smart van een moeder onder het kruis van haar zoon. Een moment van verdieping in hoe wij omgaan met onze diepste pijn. De muziek raakt diepe, universele gevoelens, namelijk enerzijds een intense verdrietigheid, anderzijds ook overlevingskracht en optimisme.
Het orkest in het Stabat Mater zal in haar eentje gedragen worden door accordeoniste Ilse Kok. Door de warme en heldere klanken van het instrument zal het stuk zeer indringend overkomen.
Naast het Stabat Mater zingen de zussen nog een duet en speelt Ilse een solostuk voor accordeon, dat maakt dit een heel mooi programma voor een bijzondere avond.

Bestel hier uw kaarten

Voorproefje Stabat Mater Pergolesi

Hieronder zie je het eerste deel van het Stabat Mater gezongen door Boukje en Renske in een uitvoering bij het koor Canthonis in oktober 2022.

zaterdag 23 maart