Realisme in de Nederlandse schilderkunst | 1900 – nu

woensdag 2 oktober 19:30 uur - 22:00 uur

‘Wat knap geschilderd. Het lijkt net echt!’
Heeft u dit ook wel eens uitgeroepen toen u voor een kunstwerk stond?
In de westerse kunstgeschiedenis is een goede gelijkenis met de werkelijkheid altijd erg belangrijk geweest. Pas eind van de 19e eeuw lieten kunstenaars dit realisme voor het eerst los. In de kunstgeschiedenis wordt deze ontwikkeling altijd erg benadrukt. Toch waren er ook in de 20e eeuw kunstenaars die juist wèl de zichtbare werkelijkheid als uitgangspunt namen. Ook in Nederland.
In les 1 komen de voorlopers van het moderne realisme in de periode voor de Tweede Wereldoorlog aan bod. In les 2 gaat over de kunstenaars die realistisch bleven werken ook al was dat destijds ‘uit de mode’. En tot slot in les 3 komen een aantal hedendaagse kunstenaars aan bod. Aan het eind van de cursus is duidelijk geworden dat realistische kunst heel verschillend kan zijn en lang niet altijd ‘net echt’ is.

De cursus wordt gegeven door Tine Zevenhuizen. Als enthousiast kunsthistorica doet zij haar best om op een heldere, toegankelijk manier over beeldende kunst te vertellen. Zij doet dat voor verschillende opdrachtgevers, zoals Museum More, de Vrije Academie en diverse kunstclubs door middel van meer lezingen, cursussen en rondleidingen op het gebied van moderne en hedendaagse kunst en historische stadsrondleidingen in Deventer, Zwolle en Kampen.

Meer informatie over haar vindt u op www.tinezevenhuizen.com

Bestel hier uw kaarten

woensdag 2 oktober