Ensemble Rustiek – In de ban van Pan

zaterdag 21 september 20:00 uur

Ensemble Rustiek bestaat uit Isabelle Haverkort (dwarsfluit), Ella Botter (hobo) en Evert van Noort (fagot). De drie musici speelden in het verleden al vaker samen in verschillende verbanden, onder andere tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam en in het Nationaal Jeugd Orkest. Uit een gezamenlijke passie voor kamermuziek en voor het op de schop nemen van de traditionele concertvorm ontstond het idee om een ensemble op te richten.
In het programma ‘In de ban van Pan’ vertelt Ensemble Rustiek mythologische verhalen van de Romeinse dichter Ovidius, omtrent de godheid Pan, aan de hand van verschillende muziekstukken variërend van Beethoven tot Röntgen. Pan was de god van de herders en de wildernis. In het klassieke repertoire worden de houtblazers, waaronder de fluit, hobo en fagot, vaak gebruikt om een pastorale of landelijke sfeer te creëren.
Het zou goed kunnen zijn dat de mythe van Pan hierin de oorsprong vindt. Pan was namelijk één van de eerste bespelers van een blaasinstrument: de Panfluit. De ontstaansmythe van de Panfluit, waarbij de nymf Syrinx in moerasriet veranderde, is voor veel componisten een inspiratiebron geweest.

Bestel hier uw kaarten

zaterdag 21 september