Boekpresentatie: Dagboek van een Pastoor

19 november 2023 15:00 uur - 16:30 uur

Dat is de titel van het boek over de geschiedenis van het fraaie kerkje van Bussloo, beschreven door Milly Westerhuis. In navolging van het Dagboek van een Herdershond nu het Dagboek van de
Pastoor, een echt dagboek.

Van het één komt het ander: door geschiedkundig onderzoek in archieven komt soms prachtig historisch materiaal naar boven, in dit geval een dagboek, geschreven door pastoor Martinus Berk (1842-1907), tweede pastoor van het R.K. kerkje van Bussloo. Nauwgezet en met een groot plichtsbesef heeft hij gedurende zijn ambtsperiode alles wat er in zijn parochie omging opgetekend. Het dagelijks leven in de parochie, de plichten, de fundaties en de vele schenkingen, zijn door hem vastgelegd met lof voor de goedgevigheid van zijn welgestelde parochianen. Daarnaast zijn creatieve boekhouding. Je ziet hem zo zitten, ’s avonds, aan zijn schrijftafel.

De geschiedenis van het kerkje, in 1817 gesticht door baron Joannes Wilhelmus Aloysius van Wijnbergen (1779-1849), geeft een inkijkje in diens bijzondere schenking, mede door originele documenten.

Het dagboek is getranscribeerd, d.w.z. in leesbare taal omgezet en gaat terug naar het katholieke leven in het midden van de 19e eeuw. De bijzondere en historische feiten, zijn uitgelicht.
Dat het kerkje nog steeds tot de verbeelding spreekt en letterlijk en figuurlijk centraal staat in de buurtschap Bussloo is te danken aan de vele vrijwilligers en Vrienden van de Stichting St. Martinuskerk die met veel liefde in hun kerkje een plaats bieden voor culturele activiteiten (www.sint-martinuskerk-bussloo.org).
Voor de liefhebbers van kerk en lokale historie is het boek in een kleine oplage gedrukt.
De boekpresentatie vindt plaats op 19 november om 15.00 uur in de kerk van Bussloo, belangstellenden zijn welkom.
Wel graag aanmelden op kerkboekbussloo@kpnmail.nl
Het boek is tijdens de boekpresentatie en na deze datum verkrijgbaar bij boekhandel Oonk in Twello.

Deze boekpresentatie wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting. St. Martinuskerk Bussloo

19 november 2023
,