• Dit evenement is voorbij.

« Alle Evenementen

Stabat Mater van Pergolesi

9 april 2022 20:00 uur - 22:00 uur

Dit fameuze Stabat Mater van Pergolesi, geschreven voor goede vrijdag, is niet alleen, naast Bach’s Mattheus Passie, een veel gehoord paasoratorium, maar zeker ook het bekendste en mooiste Stabat Mater aller tijden. Deze versie voor twee vrouwenstemmen met saxofoonkwartet is geheel trouw aan het origineel en slaagt er ook steeds weer in tot tranen toe te ontroeren. Ervaar dit meeslepende Stabat Mater in de serene sfeer en buitengewoon fraaie akoestiek van De Waalse Kerk te Amsterdam.

G.B. Pergolesi’s Stabat Mater heeft ook in deze versie voor zangstemmen en saxofoons een sterke ontroerende kracht. De muziek raakt diepe, universele gevoelens, namelijk enerzijds een intense verdrietigheid, anderzijds ook overlevingskracht en optimisme.
Pergolesi schreef dit werk kort voor zijn dood in 1736. Hij was toen 26 jaar oud. Hij schreef het stuk in Pozzuoli, het plaatsje waar hij zich teruggetrokken had vanwege zijn zeer slechte gezondheid. Pergolesi kreeg de opdracht om het Stabat Mater van Alessandro Scarlatti dat tot dan toe elke goede vrijdag in de kerk Maria dei Sette Dolori in Napels werd opgevoerd, te vervangen.
De tekst van het Stabat Mater is geschreven in de middeleeuwen door een onbekende dichter, vermoedelijk Johannes Fidenza (1221-1274), die later de naam Bonaventura aannam. Het stuk bestaat uit twaalf delen. De eerste zes beschrijven de pijn die Maria doorstaat terwijl ze haar zoon aan het kruis ziet hangen. De laatste zes delen worden gezongen vanuit een ‘ik’-persoon die de pijn die Maria voelt ook wil voelen.

Het Pergolesi Ensemble staat onder leiding van alt/mezzo Marianne Selleger. Deze groep geeft een jaarlijks terugkerende concertreeks met Pergolesi’s Stabat Mater. Zie voor de overige concerten de website: www.pergolesi.nl

Wendeline van Houten – sopraan
Marianne Selleger – alt

Daisuke Sakaguchi – sopraansaxofoon
Tilen Lebar – sopraan- en altsaxofoon
Dirk Hooglandt – tenorsaxofoon
Eefje Benning – baritonsaxofoon

English Summary:
This Stabat Mater by Pergolesi is the most well known Stabat Mater of all times. A concert by the Pergolesi Ensemble in a beautiful church with very moving music about Mary’s pain and grieving at the cross. This is a version for two female voices and saxophone quartet,
that will certainly touch you.

Dit fameuze Stabat Mater van Pergolesi, geschreven voor goede vrijdag is naast Bach’s Mattheus Passie een veel gehoord paasoratorium en is ongetwijfeld het bekendste en mooiste Stabat Mater aller tijden. Deze versie voor twee vrouwenstemmen met saxofoonkwartet is geheel trouw aan het origineel en slaagt er steeds weer in tot tranen toe te ontroeren. Ervaar dit meeslepende Stabat Mater in de serene sfeer en buitengewoon fraaie akoestiek van de Waalse Kerk.

Entree euro 22,50 . kaarten bestellen via: https://martinuskerk-bussloo.avayo.nl/transactions/new/82825-stabat-mater-pergolesi-ensemble

Datum:
9 april 2022