• Dit evenement is voorbij.

Kunstgeschiedenis lezingen BAUHAUS door Iris Maalderink

7 april 2022 20:00 uur - 22:30 uur

Cursus Kunstgeschiedenis

Eind september start er in Bussloo een nieuwe cursus over kunst. Deze lezingencyclus wordt gegeven door Iris Maalderink-Besselink in de Sint Martinuskerk Bussloo. Iris Maalderink is kunsthistorica en werkt onder andere als rondleidster in Museum MORE in Gorssel, in Kasteel Ruurlo en in het Kröller-Müller Museum. Daarnaast geeft zij al ruim tien jaar cursussen kunstgeschiedenis. Deze cursussen zijn opgezet voor iedereen die geïnteresseerd is in kunst. Deze keer is het thema:

Het Bauhaus

Meer als honderd jaar geleden werd er in Weimar een kunstopleiding opgericht die tot op de dag van vandaag bekend is. Het Bauhaus. De opleiding heeft maar veertien jaar bestaan, maar spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Daarom is deze lezingencyclus gewijd aan Het Bauhaus. Hoewel Hét Bauhaus? De opleiding heeft in die veertien jaar vele ontwikkelingen doorgemaakt.
In de cursus zullen we aandacht besteden aan de voorgeschiedenis van Het Bauhaus, het modernisme in Weimar en de rol van Henry van de Velde hierin. Vervolgens komen de eerste jaren van het Bauhaus aan bod, het expressionistische Bauhaus, waarbij de leerlingen worden opgeleid tot creatieve, met zichzelf en de wereld harmoniserende mensen. Onder leiding van directeur Walter Gropius ontwikkelt de kunstopleiding zich vervolgens meer in de richting van techniek en industrie en verhuist daarna naar Dessau. Hier wordt een nieuwe school gebouwd geïnspireerd op de functionalistische ideeën van Gropius. De docenten krijgen er zelfs eigen woningen in dezelfde stijl. De opleiding zal hier het langst actief zijn.
Naast de ontwikkeling van Het Bauhaus en het werk van de kunstenaars die er lesgeven, zullen er allerlei disciplines binnen de kunst worden besproken: architectuur, beeldhouwkunst, schilderkunst, maar ook: design, theater en textiel.

De cursussen worden gehouden op donderdagavond (aanvang 20.00 uur) en duren ongeveer anderhalf à twee uur, inclusief een (koffie)pauze. De drie lezingen zijn verdeeld over zes weken.

Entree euro 17,50 per keer of euro 50,- voor de hele serie. Bestellen via:https://martinuskerk-bussloo.avayo.nl/transactions/new/82828-lezingen-kunsthistorie-door-iris-maalderink

Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via:
Website – https://sint-martinuskerk-bussloo.org
Telefoon – 06 28665318