Jan Niraf de Jong speelt en vertelt de geschiedenis van de gitaar

12 maart 2023 15:00 uur - 17:00 uur

Rond 700jr. na Christus veroverden de Moren het zuiden van Spanje.  Ze hadden een specifiek instrument bij zich: de Ud.  Deze Ud is de moeder van alle tokkelinstrumenten en de voorloper van de Europese luit en daarmee voorloper van de klassieke gitaar.
Jan Niraf de Jong is gitarist en vertelt  de muziekgeschiedenis van luit en gitaar en hoe deze muziek heeft geklonken door de eeuwen heen, zoals tijdens de Renaissance,  de Barok, het Classicisme, de Romantiek, en recenter tijdens de 20-ste en 21-ste eeuw.

Als jongetje van acht jaar zag Jan Niraf op tv de zwart/wit film Jeux Interdit.  In deze film werd herhaaldelijk een gitaarstuk gespeeld waardoor hij de wens uitte; “zo wil ik ook spelen”.
Vele jaren daarna volgde hij  het conservatorium te Enschede, met als hoofdvak gitaar, en kreeg o.a. les van de gitarist Jorge Oraison uit Uruguay.  Na zijn conservatoriumopleiding ging hij lesgeven: gitaar en muziekgeschiedenis. Ook volgde hij  van gitaarcomponisten compositielessen.
Zijn wortels liggen in Friesland waar hij vaak aan het zeilen is.  Hier is één van zijn composities ontstaan. Op een ochtend, met zijn boot aangemeerd, inspireerden de wind en de golven hem tot het maken van het stuk:  “rimpelingen op het water”. Enkele composities zijn uitgegeven

Tussen de verhalen door laat Jan Niraf  muziek horen van o.a.  Johann S. Bach die de Barok vertegenwoordigt, Granados met zijn Spaanse muziek, uit de Romantiek, Francisco Tarrega met Lagrima, Villa Lobos uit Brazilië, Eric Satie met Gnossiene, Astor Piazolla en vele anderen.
Heel bijzonder en mooi is de afwisseling van de diverse muziekstukken en de hoorbare verschillen ervan.
Het concert is één grote terugblik op wat componisten in hun tijd voor de gitaar aan muziekstukken gemaakt hebben.
Zijn prachtige gitaarspel  met  extra power point-presentatie laat de gitaargeschiedenis tot leven komen.

Het concert duurt ca. twee uur en vindt plaats in de St. Martinuskerk te Bussloo.

Bestel hier uw toegangskaarten à € 15,-

12 maart 2023