Ik besta dus ik mag er zijn – Wiel Palmen

15 februari 2023 19:30 uur

Voorstelling voor en over  vluchtelingen in St. Martinuskerk Bussloo

“Ik besta dus mag ik er zijn”

Voorstelling over vluchtelinge Tea-Bag, en overlever Paras, gepresenteerd door Wiel Palmen in samenwerking met Stichting St. Marti

nuskerk Bussloo

‘Misschien ga ik ten onder. Maar ik geloof dat ik sterker ben dan al dat grauwe licht dat mij onzichtbaar wil maken.’ Zo laat Wiel Palmen de Afrikaanse vluchtelinge Tea- Bag zeggen in

de voorstelling ‘Ik besta dus mag ik er zijn’

Sinds 2004 bezoekt Wiel Palmen Thailand en Nepal. In de loop van die jaren zag hij, ondanks de vele tegenslagen die het land kent, jongeren die zich uit de ellende vochten.
Over twee jonge mensen heeft hij een voorstelling geschreven. De Nepalese student Paras kent hij persoonlijk en Tea-Bag heeft hij ontmoet in de roman Tea-Bag van Henning Mankell. De schrijver zegt over Tea- Bag: ‘Tea- Bag is een roman over een jonge Afrikaanse vluchtelinge. Tea-Bag bestaat echt. Hoe ze echt heet, is niet van belang. Wat ertoe doet, is hun verhaal. Al die verhalen van mensen die hier illegaal leven, mensen uit alle continenten, horen we zelden. Dat wilde ik veranderen met deze roman. Ik geef het meisje een stem.’ Wiel duikt, behalve in het karakter van verteller, ook in de karakters van de twee hoofdrolspelers Tea-Bag en Paras. Een trialoog dus. Deze twee bewogen levens, zoals er zovelen zijn, komen elkaar in het echte leven niet tegen, maar in de voorstelling zullen ze elkaar op een of andere manier tegenkomen. Hun overlevingskansen leken minimaal. Ze geloofden in zichzelf.
De voorstelling draagt Palmen op aan al die andere jongeren in Afrika en Nepal, die, hoewel ze geboren zijn onder een slecht gesternte, zich hebben weten te handhaven.

Tekst en presentatie: Wiel Palmen
Cantorij protestantse kerk Twello o.l.v. Henk Noordman
Kerkorgel: Henk Noordman
Citer duo de Cithara’s: Lidy Overmars-Groen en Riet Gruben-Pol
Dans !MPACT: Coördinator dansers Paras en Tea-Bag: Annemieke van Barneveld
Parnas: Edo Herstel
Tea-Bag: Lisa Matser
Zang: Annemieke van Barneveld
Gitaar: Edwin van der Linde
Regie: Leny Stappers

(Eerdere voorstellingen: Gods en uw barmhartigheid . Over Maarten Luther met Joke Havekes (2027); Kom bevrijden .Over milieu en vluchtelingen met Joke Havekes (2019); Het turbulente leven van een Nepalese danser, theatervoorstelling met Manab Tamang Things (2019)

Woensdag 15 februari 2023, aanvang 19.30u.
De entree is tien euro, te betalen bij de ingang.

De netto-opbrengst is bestemd voor landbouwprojecten van Stichting Nepal en Stichting Noodfonds Vluchtelingenwerk gemeente Voorst. (Inlichtingen:palme060@gmail.com)

15 februari 2023
,